Awokado skutecznie obniża poziom złego cholesterolu

Według najnowszych badań opublikowanych w Journal of the American Heart Association osoby z nadwagą i otyłością, będąc na specjalnej diecie i jedząc jedno awokado dziennie, mogą skutecznie poprawić poziom złego cholesterolu w swoich organizmach.

Avocado_IMGP1117

Rys. 1 Awokado

Badanie przeprowadzone przez naukowców miało na celu sprawdzenie, jaki wpływ ma awokado na różnego rodzaju czynniki ryzyka chorób układu krążenia. Opracowali wiec diety, w których zamienili nasycone kwasy tłuszczowe z tradycyjnej diety na kwasy nienasycone z awokado. W badaniu wzięło udział 45 zdrowych osób z otyłością lub z nadwagą w wieku między 21 a 70 lat. Przeszli oni na 3 różne diety obniżające cholesterol. Na początku odżywiali się zwyczajnie przez 2 tygodnie (kalorie – 34% tłuszcze, 51% węglowodany, 16% białko), a następnie przechodzili na jedną z trzech diet obniżających cholesterol: dietę ubogą w tłuszcze bez awokado, dietę ze średnią zawartością tłuszczów bez awokado i dietę ze średnią zawartością tłuszczów z włączeniem jednego awokado dziennie. W dwóch ostatnich dietach tłuszcze stanowiły 34% kalorii, a w diecie nisko-tłuszczowej 24% kalorii. Każda z osób biorących udział w badaniu przechodziła po kolei, w przypadkowej kolejności, na każdą z diet na okres 5 tygodni.

Badanie pokazało, że w porównaniu ze zwykłą dietą Amerykanina, po przejściu na dietę zawierającą awokado, poziom tzw. złego cholesterolu spadł o 13,5 mg/dL. Po przejściu na pozostałe diety z obniżonym poziomem tłuszczów, cholesterol również się obniżył, jednak wyniki nie były aż tak uderzające, jak w przypadku diety z awokado. Dodatkowo kilka innych parametrów krwi, jak np. ogólny poziom cholesterolu czy poziom triglicerydów, poprawiło się u osób na diecie z awokado.

Jak mówi Penny M. Kris-Etherton to badanie odbywało się w kontrolowanym środowisku, nie w realnym życiu. Teraz trzeba więc namówić ludzi, żeby odżywiali się w ten sposób, gdyż badanie pokazało, że awokado ma bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie. Kros-Etherton dodaje także, że awokado nie należy do podstawowych produktów żywieniowych w Stanach Zjednoczonych, dlatego może być dość drogie. Ponadto ludzie nie wiedzą, jak włączyć awokado do codziennej diety. Jedyną znaną im formą przyrządzenia awokado jest guacamole. Trzeba więc podkreślać, że awokado można jeść w sałatce, na kanapkach czy z warzywami, tak aby ludzie chętniej sięgali po ten właśnie owoc.

1. Li Wang, Peter L. Bordi, Jennifer A. Fleming, Alison M. Hill, and Penny M. Kris‐etherton. Effect of a Moderate Fat Diet With and Without Avocados on Lipoprotein Particle Number, Size and Subclasses in Overweight and Obese Adults: A Randomized, Controlled Trial. Journal of the American Heart Association, January 2015 DOI: 10.1161/JAHA.114.001355

2. http://www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150107204818.htm

Opracowała: Joanna Grzelak

Korekta: Ilona Sadok

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*