Czy drzemka może zrekompensować nam nieprzespaną noc?

Krótka drzemka może mieć zbawienny wpływ na nasze samopoczucie w trakcie męczącego dnia. Jednak naukowcy przekonują, że może ona także odprężyć i wzmocnić nasz system odpornościowy po nieprzespanej nocy. Według badań 3 na 10 osób pytanych ile godzin śpią, odpowiadało 6h lub mniej. Jednak wielu z nas śpi po 2-3h w nocy. Jak możemy więc radzić sobie z konsekwencjami braku snu?

Hammock_nap_on_patio

W dzisiejszych czasach ludzie żyją w coraz szybszym tempie i brak snu staje się dla nas codziennością. Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że prowadzi to do zmniejszenia produktywności, czy pogorszenia samopoczucia, a może też nawet skutkować takimi chorobami jak otyłość, cukrzyca, nadciśnienie czy depresja. Jednak niewielu z nas chce coś z tym zrobić. Uznajemy brak snu za konieczność.

Według twórców badania opublikowanego w Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM) 30-minutowa drzemka w ciągu dnia może w pewnym stopniu zrekompensować nam nieprzespaną noc, przywracając odpowiedni poziom pewnych, niezbędnych związków organicznych.

Aby sprawdzić związek pomiędzy hormonami w naszym ciele i ilością snu naukowcy przeprowadzili badanie, w którym udział wzięło 11 zdrowych mężczyzn w wieku od 25 do 32 lat. Mężczyźni uczestniczyli w dwóch sesjach snu w laboratorium, przy czym trzeba podkreślić, że posiłki i oświetlenie były ściśle kontrolowane. W trakcie pierwszej sesji mężczyźni spali 2h w nocy, w trakcie drugiej zaś również 2h plus dwie 30 minutowe drzemki w trakcie kolejnego dnia. W nocy przed rozpoczęciem takiej 3 dniowej sesji mężczyźni spali po 8h, zaś w nocy następującej po zakończeniu 3 dniowej sesji mogli spać tyle ile chcieli, nie było to kontrolowane.

Następnie naukowcy analizowali mocz i ślinę uczestników badania, aby sprawdzić, jak ograniczona ilość snu wpływa na poziom hormonów. Po nocy, w trakcie której ilość snu była ograniczona poziom noradrenaliny, czyli hormonu i neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za odpowiedź organizmu na stres,  podniósł się 2,5-krotnie. Noradrenalina wpływa między innymi na podniesienie tętna, ciśnienia i cukru we krwi. Co ważne, naukowcy nie zauważyli zmiany w poziomie tego hormonu po sesji, w której mężczyźni ,,ucięli sobie” 30 minutowe drzemki.

Brak snu u osób badanych wpłynął także na poziom Interleukiny 6, czyli białka posiadającego właściwości przeciwwirusowe. Po nieprzespanej nocy jej poziom zmalał, jednak po sesji z drzemkami utrzymał się odpowiednio wysoko.

Wszystko to pozwoliło naukowcom stwierdzić, ze drzemki mają pozytywny wpływ na nasz system odpornościowy. Mogą przeciwdziałać negatywnym skutkom, jakie niesie mała ilość snu. Oczywiście musimy pamiętać, że nie zastąpią one całkowicie smacznego snu w nocy, jednak w kryzysowych sytuacjach mogą pomóc naszemu organizmowi.

1. Brice Faraut, Samir Nakib, Catherine Drogou, Maxime Elbaz, Fabien Sauvet, Jean-Pascal De Bandt, Damien Léger. Napping Reverses the Salivary Interleukin-6 and Urinary Norepinephrine Changes Induced by Sleep Restriction. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2015; jc.2014-2566 DOI:10.1210/jc.2014-256

2. http://www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150210141734.htm

3. http://www.inquisitr.com/1835110/napping-reverses-adverse-health-effects-caused-by-poor-sleep-enhance-productivity-too/

4. http://www.medicaldaily.com/health-benefits-napping-resting-can-help-reduce-stress-and-protect-immune-system-321580

Opracowała: Joanna Grzelak

Korekta: Ilona Sadok

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*