Czy granie „Dziadka do orzechów” Czajkowskiego wpływa na zdolności dzieci?

Dzieci, które grają na skrzypcach lub fortepianie mogą uczyć się więcej niż tylko Mozarta. Zespół psychiatrów dziecięcych z Uniwersytetu Vermont wykazał, że nauka muzyki jest w stanie również pomóc dzieciom skupić swoją uwagę, kontrolować emocje i zmniejszyć niepokój. Badania zostały opublikowane w Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry [1].

James Hudziak, profesor psychiatrii i dyrektor Centrum dla Dzieci, Młodzieży i Rodzin w Vermont, dr Matthew Albaugh oraz student i asystent badawczy Eileen Crehan, nazywają swoją pracę „największym badaniem powiązań między grą na instrumencie muzycznym i rozwojem mózgu”.

Czy granie “Dziadka do orzechów” Czajkowskiego wpływa na zdolności dzieci1

Badanie stanowi kontynuację pracy prof. Hudziaka z Narodowym Instytutem Badań Normalnego Rozwoju Mózgu Metodą MRI (Magnetic Resonance Imaging). Korzystając z bazy danych, zespół przeanalizował skany mózgów 232 dzieci w wieku od 6 do 18 lat.

W różnym wieku dziecka, kora – zewnętrzna warstwa mózgu – zmienia swoją grubość. W poprzedniej analizie danych MRI, Hudziak i jego zespół odkryli, że pogrubienie lub przerzedzenie warstwy korowej w określonych obszarach mózgu odzwierciedla występowanie zaburzeń kontroli zachowań lękowych i depresji, problemów ze skupieniem uwagi, agresji  nawet u zdrowych dzieci – tych, u których nie zdiagnozowano zaburzeń lub chorób psychicznych. Dzięki badaniom, Hudziak chciał sprawdzić, czy pozytywne działanie, takie jak nauka muzyki, wpłynie na te wskaźniki w korze mózgowej.

Badanie potwierdza model Hudziaka utworzony w celu ustalenia, że całe środowisko młodego człowieka – rodzice, nauczyciele, przyjaciele, zwierzęta, zajęcia pozalekcyjne – przyczynia się do jego zdrowia psychicznego. „W moim modelu kluczowy element stanowi muzyka,” mówi Hudziak.

Autorzy znaleźli dowody, których się spodziewali – granie na instrumencie powoduje zmiany w obszarach mózgu koordynujących ruch , ponieważ aktywność ta wymaga kontroli i koordynacji ruchów. Jeszcze ważniejsze dla Hudziaka były zmiany w obszarach mózgu odpowiedzialnych za regulację zachowania. Na przykład, „praktyka muzyczna wpływa na grubość  tej części kory mózgowej, która odnosi się do funkcjonowania wykonawczego, w tym pamięci roboczej, kontroli uwagi, a także organizacji i planowania przyszłości”, piszą autorzy.

Muzyka u dziecka również wydaje się korelować z grubością kory w obszarach mózgu, które odgrywają kluczową rolę w kontroli hamowania, jak również w aspektach przetwarzania emocji.

Wyniki wzmacniają hipotezę Hudziaka, że skrzypce mogą pomóc dziecku w walce z zaburzeniami psychicznymi, nawet lepiej niż opakowanie tabletek. „Leczymy dolegliwości, które wynikają z negatywnych rzeczy, ale nigdy nie próbujemy używać pozytywnych rzeczy w leczeniu,” mówi.

Takie podejście może okazać się trudne do osiągnięcia. Z badania przeprowadzonego przez Amerykański Departament Edukacji wynika, że 34 Amerykańskich licealistów rzadko lub nigdy bierze lekcje muzyki bądź sztuki.

„Takie statystyki, podjęte w kontekście naszych obecnych wyników neuroobrazowania”, piszą autorzy, „podkreślają ogromne znaczenie znalezienia nowych i innowacyjnych sposobów, aby muzyka stałą się łatwiej dostępna dla młodzieży, począwszy od dzieciństwa.”

1. James Hudziak, M.D. et al. Cortical Thickness Maturation and Duration of Music Training: Health-Promoting Activities Shape Brain Development. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, December 2014 DOI: 10.1016/j.jaac.2014.06.015 

2. http://www.sciencedaily.com/releases/2014/12/141223132546.htm

Opracowała: Agnieszka Krawczyk

Korekta: Ilona Sadok

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*