Dieta śródziemnomorska związana z dłuższymi telomerami

Jak sugerują badania opublikowane w The British Medical Journal [1], dieta śródziemnomorska może pomóc znacząco wydłużyć życie. Okazuje się, że ma ona związek z długością telomerów- wskaźników procesu starzenia się organizmów.

Dieta śródziemnomorska związana z dłuższymi telomerami

Rys.1 Telomery na końcach chromosomów

Od dość dawna dieta śródziemnomorska łączona jest z licznymi efektami prozdrowotnymi, w tym ze zmniejszoną śmiertelnością i zmniejszeniem ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak choroby serca. Wszystko to jest zasługą jej komponentów, którymi są warzywa, owoce, orzechy, rośliny strączkowe (takie jak groch, fasola, soczewica), nieprzetworzone zboża, oliwa z oliwek i ograniczona ilość tłuszczy nasyconych,. Dodatkowo są w niej również obecne ryby, niewielkie ilości nabiału i mięsa oraz alkohol spożywany regularnie, lecz z umiarem (zwłaszcza wino podczas posiłków).

Telomery są to fragmenty chromosomów, zlokalizowane na ich końcach, będące zabezpieczeniem przed utratą kodu genetycznego podczas replikacji oraz łączeniem się chromosomów z innymi chromosomami. W przypadku zdrowych osób, telomery skracają się z upływem czasu (średnio o połowę długości od okresu niemowlęcego do dorosłości i o podobną długość w okresie od dorosłości do późnej starości).

Krótsze telomery oznaczają więc krótszy spodziewany czas życia i większe ryzyko wystąpienia chorób związanych z wiekiem. Na ich długość mają wpływ takie czynniki, jak otyłość, palenie papierosów, spożywanie słodzonych cukrem napojów, stres oksydacyjny czy stany zapalne. Natomiast owoce, warzywa i orzechy – kluczowe składniki diety śródziemnomorskiej – mają dobrze znane właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Zespół naukowców ze Stanów Zjednoczonych, pod kierunkiem Immaculaty De Vivo, postanowił sprawdzić czy istnieje związek pomiędzy wspomnianą dietą, a długością telomerów.

Naukowcy poddali analizie dane pozyskane podczas badań przeprowadzonych na 4 676 zdrowych kobietach w średnim wieku. Uczestniczki wypełniły szczegółowe kwestionariusze, dotyczące ich codziennej diety i zbadano ich krew, by sprawdzić długość telomerów w ich chromosomach.

Diety kobiet, biorących udział w badaniu, poddano punktacji od 0 do 9, przy czym większe wartości oznaczały większe dopasowanie danej diety do diety śródziemnomorskiej.

Po uwzględnieniu innych czynników, okazało się, że diety które wykazywały większe podobieństwo do diety śródziemnomorskiej wpływały korzystnie na długość telomerów. Każda zmiana punktacji diety o jednostkę, odpowiadała średnio długości o jaką zmienia się długość telomerów przez 1,5 roku.

Przyszłe badania o tej tematyce mają wyjaśnić zależności pomiędzy dietą, a predyspozycjami genetycznymi i płcią.

  1. M. Crous-Bou, T. T. Fung, J. Prescott, B. Julin, M. Du, Q. Sun, K. M. Rexrode, F. B. Hu, I. De Vivo (2014)  Mediterranean diet and telomere length in Nurses’ Health Study: population based cohort study, The British Medical Journal
  2. http://medicalxpress.com/news/2014-12-mediterranean-diet-longer-telomeres.html

 Opracowała: Emilia Strzałka

Korekta: Karol Madejczyk

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*