Ile snu tak właściwie potrzebujemy?

Jak powszechnie wiadomo odpowiednia ilość snu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jednak w dzisiejszych czasach bardzo często o tym zapominamy, a dla różnych osób inna ilość snu wydaje się być wystarczająca. Niektórzy potrzebują 10 godzin, a inni po 6 czują się już wyspani i funkcjonują cały dzień nawet na najwyższych obrotach. Jaka jest więc optymalna ilość godzin snu? Oczywiście liczba ta zmienia się w zależności od wieku. Doktor Lydia DonCarlos jest jedną z członków panelu ekspertów z Uniwersytetu Loyola w Chicago, którzy stworzyli nowe zestawienie liczby godzin snu i wieku człowieka, określając ile snu potrzebuje np. noworodek, a ile osoba w podeszłym wieku.

497736998_45c09a136e_o

Panel ekspercki składał się z 12 osób wybranych przez organizacje medyczne oraz 6 ekspertów zajmujących się tematyką snu wybranych przez National Sleep Foundation (NSA). Aby stworzyć zestawienie, eksperci przeanalizowali wyniki 320 badań dotyczących snu i tego jaki wpływ na nasze zdrowie ma zbyt mała lub zbyt duża ilość snu. Ich rezultaty opublikowane zostały w Sleep Health: Journal of the National Sleep Foundation [1].

Eksperci określili następujące przedziały dla poszczególnych grup wiekowych:

  • noworodki (0-3 miesięcy) – 14-17h snu dziennie (poprzednie wytyczne: 12-18h).
  • niemowlęta (4-11 miesięcy) – 12-15h dnu dziennie (poprzednie wytyczne: 14-15h).
  • małe dzieci (1-2 lat) – 11-14h snu dziennie (poprzednie wytyczne 12-14h).
  • dzieci w wieku przedszkolnym (3-5 lat) – 10-13h snu dziennie (poprzednie wytyczne 11-13h).
  • dzieci w wieku szkolny, (6-13 lat) – 9-11h snu dziennie (poprzednie wytyczne 10-11).
  • nastolatki (14-17 lat) – 8-10h snu dziennie (poprzednie wytyczne 8.5-9.5h).
  • młodzi dorośli (18-25lat) – 7-9h snu dziennie (nowo dodana kategoria wiekowa).
  • dorośli (26-64) – 7-9h snu dziennie (ilość godzi nie uległa zmianie).
  • osoby starsze (65+) – 7-8h snu dziennie (nowo dodana kategoria).

Oczywiście każdy z nas jest inny i ustalając ilość snu, zawsze powinniśmy brać pod uwagę swoje własne potrzeby i styl życia, a także obserwować nasz organizm. Aby spać lepiej warto też wcielić w życie następujące zasady:

  • Staraj się kłaść się spać i wstawać o tych samych godzinach codziennie, nawet w weekendy.
  • Ćwicz codziennie.
  • Dbaj o odpowiednią temperaturę i oświetlenie w pokoju.
  • Zainwestuj w wygodny materac i poduszki.
  • Pamiętaj: alkohol i kofeina to najwięksi wrogowie snu!
  • Przed pójściem spać wyłącz wszystkie sprzęty elektroniczne, które mogą zakłócać Twój sen.

Najważniejsze jest jednak, żeby pamiętać, że sen jest bardzo ważny i powinien zajmować priorytetowe miejsce w naszym codziennym funkcjonowaniu.

1. Max Hirshkowitz et al. National Sleep Foundation’s sleep time duration recommendations: methodology and results summarySleep Health: Journal of the National Sleep Foundation, 2015 DOI: 10.1016/j.sleh.2014.12.010

2. http://www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150211132111.htm

3. http://sleepfoundation.org/how-sleep-works/how-much-sleep-do-we-really-need

Opracowała: Joanna Grzelak

Korekta: Ilona Sadok

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*