Obrazowanie mózgu może pomóc w przewidywaniu przyszłych zachowań

Nieinwazyjne skanowanie mózgu, jak na przykład funkcjonalny rezonans magnetyczny, doprowadziły do odkrycia podstawowej nauki o ludzkim mózgu, ale miały tylko ograniczony wpływ na codzienne życie. Liczba ostatnich badań pokazuje, że obrazowanie mózgu może pomóc w przewidywaniu przyszłości nauki danej osoby, przestępczości, zachowań związanych ze zdrowiem i reakcji na lek lub leczenie behawioralne. Technologia może oferować możliwości personalizacji praktyk edukacyjnych i badań klinicznych.

Obrazowanie mózgu może pomóc w przewidywaniu przyszłych zachowań

Rys. 1 Zdjęcie uzyskane podczas komputerowej tomografii głowy

Doktor John Gabrieli z Massachusetts Institute of Technology w Cambridge wraz z  kolegami opisują moc prognostycznego obrazowania mózgu w szerokiej gamie różnych przyszłych zachowań, w tym skuteczność nauki matematyki w przypadku przyszłych studentów, prawdopodobieństwo stania się recydywistą przez przestępców, uzależnienia przyszłych nastolatków od narkotyków i alkoholu,  prawdopodobieństwo nawrotu choroby u osób uzależnionych.

„Obecnie często czekamy na niepowodzenia w szkole lub w zakresie zdrowia psychicznego i dopiero wtedy usiłujemy pomóc. Ale do tego czasu następuje wiele szkód,”  mówi dr Gabrieli. „Jeśli możemy użyć neuroobrazowania do identyfikacji osób z wysokim ryzykiem przyszłych problemów, może będziemy mogli pomóc takim osobą całkowicie tego  uniknąć.”

Autorzy wskazują również jasne etyczne i społeczne problemy, które są wywoływane przez badania próby przewidzenia zachowania jednostek. „Musimy upewnić się, że znajomość przyszłych zachowań będzie wykorzystania do personalizacji praktyk medycznych i edukacyjnych oraz, że  nie zostanie wykorzystana do ograniczenia wsparcia dla osób z podwyższonym ryzykiem niepowodzenia”, mówi dr Gabrieli. „Dla przykładu zamiast identyfikacji osób bardziej lub mniej zdolnych do odniesienia sukcesu w danym programie kształcenia takie informacje mogą zostać wykorzystane do promowania edukacji zróżnicowanej dla osób o mniejszym prawdopodobieństwie odniesienia sukcesu w standardowym programie edukacyjnym.”

1. http://www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150107122904.htm

Opracowała: Małgorzata Jabłońska

Korekta: Ilona Sadok

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*