Sekrety długowieczności

Do tej pory powstało wiele badań, w trakcie których naukowcy starali się określić jakie są sekrety starzenia się. Prawdopodobnie udało im się odkryć wiele z nich. Jednak cały czas nie znamy odpowiedzi na wiele podstawowych pytań dotyczących długowieczności. Często jako główny czynnik uznaje się geny. Jednak udowodniono, że tylko 35% osób, które żyją 90-100 lat posiada tzw. gen długowieczności. Co z pozostałymi 65%? Co sprawia, że ludzie żyją nawet przez cały wiek? Len Kravitz, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie w Nowym Meksyku twierdzi, że najprawdopodobniej wpływ na długowieczność ma połączenie trzech czynników: szczęścia, zdrowego stylu życia i nastawienia.

407953159_88a9a29596_b

Wielu ludzi utożsamia starość nie z konkretnym wiekiem, ale z różnymi problemami jak np. brak samodzielności, utrata pamięci, brak możliwości poruszania się itp. A więc starość to dla wielu po prostu punkt w życiu, kiedy człowiek nie może już robić tego, co lubi, a w wielu przypadkach nie funkcjonuje już, tak jak wcześniej. Jak mówi Kravitz, dbanie o siebie zarówno w aspekcie fizycznym jak i psychicznym znacząco wpływa na jakość życia w późniejszym wieku. Średnia wieku ludzi na świecie stopniowo podnosi się i liczba osób, które żyją 65 lat i więcej również stale rośnie. Jednak co powinniśmy robić, żeby żyć dłużej?

Pierwszym czynnikiem, który wymienia Kravitz i który znacząco wpływa na pogorszenie naszego samopoczucia i zdrowia, kiedy się starzejemy, jest otyłość. Z otyłością wiąże się też wiele różnych chorób takich jak cukrzyca lub nowotwory. Dlatego też aby żyło nam się lepiej w późniejszym wieku powinniśmy utrzymywać wagę na prawidłowym poziomie. Oczywiste? Niestety nie dla wszystkich!

Jak powszechnie wiadomo również stres niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie, a także przyspiesza starzenie się. Kravitz zachęca więc do ćwiczeń, zarówno fizycznych jak i umysłowych, dzięki czemu lepiej można radzić sobie ze stresem, a także przeciwdziałać otyłości. Aby dobrze się starzeć powinniśmy dużo ćwiczyć. Jak wiadomo – ruch to zdrowie! Brak ćwiczeń w dorosłym życiu może powodować osłabienie, zmęczenie, brak pewności siebie czy wyższe prawdopodobieństwo depresji w późniejszym wieku. 30 minut ćwiczeń dziennie może skutecznie obniżyć ryzyko występowania wielu problemów zdrowotnych. Brzmi jak banał, wszyscy o tym wiemy, jednak nadal niewielu z nas stosuje to w praktyce.

Dodatkowo ważne są także ćwiczenia umysłowe. Czytanie lub ćwiczenie pamięci jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu. Na koniec Kravitz podkreśla także znaczenie rodziny i przyjaciół i kontaktów z nimi. Wiele badań potwierdza, że podtrzymywanie relacji społecznych pozytywnie wpływa na funkcje poznawcze i chroni przed takimi chorobami jak np. choroba Alzheimer’a. Ludzie którzy mają wielu znajomych wokół siebie, lepiej się starzeją.

Ostatni punkt, o którym warto wspomnieć to po prostu radość z życia. Bo przecież śmiech to zdrowie, a optymizm jest często lekarstwem na wiele problemów! Warto zacytować więc powiedzenie, które mówi „Nie dlatego przestajesz się bawić, że się starzejesz. Starzejesz się, ponieważ przestajesz się bawić.”

Teraz kiedy znamy już wszystkie sekrety długowieczności, wystarczy tylko wcielić je w życie i żyć 100 lat, a nawet więcej!

1. http://medicalxpress.com/news/2015-02-secrets-longevity.html

Opracowała: Joanna Grzelak

Korekta: Ilona Sadok

Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*